Emotionele veiligheid

  • Kinderen voelen zich op hun gemak bij mij, doordat ik hun het gevoel geef alsof ze thuis zijn.
  • Vanwege een vertrouwelijke en veilige sfeer voelen ze zich altijd welkom.
  • Het huis is kindvriendelijk ingericht, er is spelmateriaal aanwezig dat past bij de leeftijd en ontwikkeling van het kind.
  • Hiernaast zorg ik voor dat speelgoed en omgeving veilig is.
  • Ik houd zoveel mogelijk rekening met de eigenheid van het kind.
  • Ik geef voldoende autonomie aan de kinderen zodat ze zichzelf kunnen zijn.
  • Kinderen worden altijd serieus genomen en krijgen ondersteuning bij hun emoties.
  • Duidelijkheid en structuur creĆ«ert veiligheid en het vertrouwen, er is uiteraard een vast dagindeling gepland.

Persoonlijke competentie

Ik bied aan de kinderen de mogelijkheid om hun persoonlijkheidskenmerken zoals zelfstandigheid, zelfredzaamheid, zelfvertrouwen en creativiteit te ontwikkelen:

  • Ik laat de kinderen zelf kiezen welke activiteiten ze willen doen. Ik vraag hun waar ze zin in hebben omdat dit de zelfstandigheid stimuleert.
  • Ik laat hun zoveel mogelijk dingen zelf doen o.a. zich aankleden, boodschappen in het mandje legen etc. omdat dit de zelfredzaamheid stimuleert.
  • Ik geef altijd complimentjes als een kind ergens zijn best heeft gedaan omdat dit het zelfvertrouwen stimuleert.
  • Ik bied de kinderen allerlei knutselmaterialen en wisselende activiteiten aan om hun creativiteit te stimuleren.
  • Door voorlezen, praten en zingen wordt de taalontwikkeling bevorderd.

Sociale competentie

  • Door samen dingen doen zoals spelen, delen, op elkaar wachten, anderen helpen etc. leren kinderen hoe ze met elkaar moeten omgaan. Dit geeft kinderen kansen om te groeien tot personen die goed functioneren in de samenleving.
  • Ook ruzie maken is sociaal gedrag. Daardoor leren kinderen hoe ze hun problemen kunnen oplossen.
  • Kinderen leren ook dat ze bepaalde regels moeten volgen en zich op een passende manier moeten gedragen.

Waarden en normen

Kinderen leren om op een passende manier met andere kinderen en volwassenen om te gaan, dit maakt deel uit van de samenleving. O.a.

  • We tonen respect voor onszelf en anderen.
  • Respect voor de omgeving en de natuur.
  • We doen elkaar geen pijn.
  • We helpen elkaar.